Tips & Tricks

undermenu

undermenu
undermenu

 

 

 

Nyheder

 

Stormen Bodil tager livet af Ylva D11 Sleipner 

Ylva klubben har modtaget følgende fra Bo Jensen :

Kære Ylva klub

 

I Luffe Klubben begræder vi tabet af Ylva’en Sleipner under Bodils hærgen i Gilleleje i sidste uge.

Trist for Lars Frederiksen at miste sin båd, men også trist for Ylva Klubben at miste en aktiv kapsejler.

Vi håber, at Lars hurtigt finder sig en ny Ylva.

 Som det ses af billederne, ligger Sleipner næsten nederest i bunken af totalforliste både med kun bagbordsside fri af sandet.

Hele hækken er revet af og væk.

 Selv havde jeg netop ugen forinden fået min egen 37’er på at stå på kajen, så den slap stort set gennem katastrofen uden skader.

 På vegne af Luffe Klubben, med ønsket om en glædelig jul

 Bo Jensen

Se billeder her :

 Skippers forklaring :

Sleipners havari i Gilleleje under Bodils hærgen den 5.-6. december 2013.

Sleipner var i Gilleleje for klargøring på Gilleleje Bådebyggeri. Det var blandt andet planlagt at undervandsskroget skulle renoveres, både for at få bugt med mindre områder med osmose - men primært for at få en glat og hurtig bund som startskuddet til kapsejlads i sæsonen 2014... Det skulle gå så frygteligt anderledes.

Her er beretningen.

Onsdag eftermiddag flyttede jeg båden til den inderste bro og sikrede den med dobbelte fortøjninger, afmonterede bom og storsejl og flyttede alt løst fra dæk og cockpit ned i kahytten.

Fredag morgen efter passage af orkanen ligger båden pænt på pladsen og bjerger sig godt med stævnen mod vinden. Selvom vinden nu er løjet til stormende kuling (!) gør den stigende vandstand i løbet af formiddagen at fortøjningerne svigter en efter en. Jeg overvejede sammen med Niels fra Gilleleje Bådebyggeri flere mulige veje til at sikre yderligere, men som det ses på billedet fra fredag formiddag er moler, broer og pæle allerede under vand, så vi vurderer det som alt for risikabelt og ikke muligt at gennemføre.

I løbet af eftermiddagen er der kun en fortøjning der holder Sleipner - jeg kunne ikke holde ud hjælpeløst at skulle se på resten, så jeg tager med bange anelser hjem sidst på eftermiddagen.

Sleipner river sig fri af den sidste fortøjning i løbet af natten den 6.- 7. december - og bliver med højvandet sammen med mange andre både kastet op på stranden i bunden af Gilleleje Havn.

Da jeg kommer tilbage lørdag morgen er det et trist skue der møder mig.

Båden ligger delvis gravet ned i sandet under to andre både, der er revet 1,5 - 2 meter af agterskibet, stævnen er flået op og der er en 2 - 3 meter lang åbning i bagbord side midtskibs under vandlinien. Mast og rig er splittet ad. Båden er halvt fyldt med sand, vand og vraggods og der er omfattende skader overalt. Det er Sleipner med den røde vandlinie....

Jeg har siden fået at vide fra Lasse der bjergede Sleipner, at båden var så delamineret at det var umuligt at løfte den væk fra stranden i et stykke - den blev i adskillige stykker grappet op i en åben affaldscontainer!!

Lige nu ved jeg ikke hvor det ender med forsikringssagen og dermed hvad der er at gøre godt med til en anden ylva. Jeg leger også med tanke om at bygge en ny ylva og har bedt assurandøren om at give mig en pris på Sleipners blykøl.

__/)

Lars Dybro Frederiksen

 

Skippers billeder her

 

Tips & Tricks

Flyttet til egen underside som vælges fra sidepanel på denne side

 

 

 

 

 
Hovedsponsor
   
   
   
   
   
   
   
   
   
webdesign: PolarMedia.dk